بهجان از نگاه من ...

بهجان تنها یک روستا نیست، بلکه وطنی ترک ناشدنی است.بهجان دوستت دارم

بهجان از نگاه من ...

بهجان تنها یک روستا نیست، بلکه وطنی ترک ناشدنی است.بهجان دوستت دارم

دانلود تحقیقات در مورد بهجان بخش سوم قسمت دوم


تحقیق شماره 3-2






در مورد بهجان خیلی تحقیق انجام نشده و همین باعث شده که اطلاعات زیادی در مورد این روستای زیبا و دوست داشتنی در اختیار عموم قرار نگیرد .

اما این بار با یک تحقیق از یکی از دانشجویان رشته علوم اجتماعی به نام بابک امیری بهجانی اومدیم .


این تحقیق به 6 بخش تقسیم میشه و هر بخش شامل اطلاعاتی تاریخی و فرهنگی و ... میشه ...

این 6 قسمت در 6 هفته رو وبلاگ قرار میگیره ...

از دوستانی هم که این مطلب رو مطالعه میکنند خواهشمندم اگر اطلاعات بیشتری در اختیار دارند از طریق نظرات به ما اطلاع بدهند تا با هم فکری این روستا رو به تمام ایران و جهان معرفی کنیم ...



قسمت سوم شامل عناوین زیر میشه ...


ابزار تولید:

ابزار های تولید در روستای بهجان هنوز به صورت سنتی است وبه ندرت از ابزارهای پیشرفته کشاورزی استفاده می کنند. تنها ابزاری که در زمینه کشاورزی به صورت پیشرفته به کارگرفته می شود، تراکتور برای شخم زدن زمین در قسمت هموار وکمباین برای خرمن کوفتن که به جای گاو مورد استفاده قرار می گیرند.

زیر بناها وارتباطات:

روستای بهجان دارای دو جاده ارتباطی است که یکی به شهر جهرم ودیگری به میمند منتهی می شود. جاده بهجان به میمند هنوز خاکی است، که اکنون در حال بازسازی وعملیات اولیه ساخت به سر می برد. در چند سال اخیر به دلیل عدم راههای ارتباطی مناسب رفت وآمد مردم به شهر های اطراف با مشکلات بسیار زیادی همراه بوده است. فاصله روستا تا شهر جهرم 85 کیلومتر وتا میمند 35 کیلومتر است.


مبادله:


مبادلات در روستای بهجان به دو صورت نقدی وغیر نقدی یاهمان مبادله کالا به کالا انجام می شود. افرادی که توان مالی بیشتری دارند کالاهای مورد نیاز خود را با پول خریداری می کنند. اما افرادی که از نظر مالی

ضعیف هستند وپول کافی ندارند، اکثر مبادلات خود را به صورت پایاپای انجام می دهند.


- نظامهای بهره برداری:


در روستا بهجان در قدیم نظام بهره برداری به صورت ارباب ورعیتی بوده است. عوامل تولیدی مثل: زمین، آب، بذر و نیروی حیوانی به وسیله ارباب یا مالک بوده وتنها نیروی انسانی توسط رعیت تهیه می شده است. نحوه تقسیم محصول براساس قراردادی بوده است که بر مبنای عرف بین طرفین منعقد می شده است. امروز دیگر نظام ارباب و رعیتی به طور کامل محو شده است وهرکس مالک وصاحب زمین خود است که کشاورزان این مالکیت را بعد از اجرای اصلاحات ارضی بدست آورده اند.






:

دانلود بخش اول

دانلود بخش دوم قسمت اول

دانلود بخش دوم قسمت دوم

دانلود بخش سوم قسمت اول

دانلود بخش سوم قسمت دوم

دانلود بخش چهارم

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد