بهجان از نگاه من ...

بهجان تنها یک روستا نیست، بلکه وطنی ترک ناشدنی است.بهجان دوستت دارم

بهجان از نگاه من ...

بهجان تنها یک روستا نیست، بلکه وطنی ترک ناشدنی است.بهجان دوستت دارم

دانلود تحقیقات در مورد بهجان بخش اول




در مورد بهجان خیلی تحقیق انجام نشده و همین باعث شده که اطلاعات زیادی در مورد این روستای زیبا و دوست داشتنی در اختیار عموم قرار نگیرد .

اما این بار با یک تحقیق از یکی از دانشجویان رشته علوم اجتماعی به نام بابک امیری بهجانی اومدیم .

این تحقیق به 6 بخش تقسیم میشه و هر بخش شامل اطلاعاتی تاریخی و فرهنگی و ... میشه ...

این 6 قسمت در 6 هفته رو وبلاگ قرار میگیره ...

از دوستانی هم که این مطلب رو مطالعه میکنند خواهشمندم اگر اطلاعات بیشتری در اختیار دارند از طریق نظرات به ما اطلاع بدهند تا با هم فکری این روستا رو به تمام ایران و جهان معرفی کنیم ...

قسمت اول شامل اطلاعات تاریخی و جغرافیایی میشه ...


خلاصه اطلاعات تاریخی :


روستای بهجان از توابع بخش سیمکان، شهرستان جهرم می باشد که زمانی از توابع شهرستان فیروزآباد بوده واز سال 1344هجری شمسی به شهرستان جهرم ملحق گردیده است که نام رسمی ومحلی این روستا بهجان می باشد. از وجه تسمیه این که چرا نام این روستا بهجان گذاشته اند، اطلاعات واضح و مدرک درستی در دست نیست. اما آن گونه که از گفته های کهن مردمان این دیار که زبان به زبان گشته وبه مارسیده است چنین برمی آید، به خاطر این که مردم این آبادی به زادگاه و وطن خود علاقه وافری داشته اند آن را «بهجان» ( به معنی بهتر از جان ) نامیده اند ...


به ادامه مطلب مراجعه کنید ...   


خلاصه اطلاعات جغرافیایی :


روستای بهجان همواره با کوه سور شناخته می شود و نامش همیشه با این کوه به طرز عجیبی گره خورده است. کوه سور از روستای پرزیتون (شهر میمند) شروع شده وتا روستای جرمشت، سیمکان امتداد دارد. وسعت کوه سور به بیش از 30کیلومتر می رسد. روستای بهجان بیش از دو،سوم از وسعت این کوه را به خود اختصاص داده است. کوه سور که گاهی به آن خرمن کوه نیز گفته می شود، بخش سیمکان را به دوقسمت پیش پر وپشت پر تقسیم می کند که بهجان در قسمت پشت پر واقع شده است ...



:

دانلود بخش اول

دانلود بخش دوم قسمت اول

دانلود بخش دوم قسمت دوم

دانلود بخش سوم قسمت اول

دانلود بخش سوم قسمت دوم

دانلود بخش چهارم  

نظرات 1 + ارسال نظر
احسان 20 اردیبهشت 1391 ساعت 15:59

من با زبانهای باستانی آشنایی دارم. دوست عزیز احتمالا نام قدیمی تر روستای شما بهگان بوده و بعد معرب شده و بهجان شده. مانند برازگان که شده برازجان. کلا پسوندهای "گان" و "کان" و "جان" و "شان" و "چان" و "قان" و "غان" و "وان" و... پسوند مکان هستند و در نام بسیاری از شهرها و روستاهای ایران وجود دارند. بنابراین بهجان= به+جان (پسوند جایگاه) یعنی جای خوب البته این نظر من است.

اول ممنون از اینکه نظر خودتو بیان کردی ...
من هم توی این تحقیق بهجان رو به بهترین جا نصبت دادم ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد