بهجان از نگاه من ...

بهجان تنها یک روستا نیست، بلکه وطنی ترک ناشدنی است.بهجان دوستت دارم

بهجان از نگاه من ...

بهجان تنها یک روستا نیست، بلکه وطنی ترک ناشدنی است.بهجان دوستت دارم

واژه نامه شماره ۶

ردیف

واژه

تلفظ

معنی

1

کش و واکش

Kash o vakash

کشیدن به این طرف آن طرف

2

بوی

Boy

کلمه تعجب

3

به تمرگ

Beh tamarg

نشستن اجباری

4

پا تمرگ

Pa tamarg

بلند شدن اجباری

5

تشکه

Teshkeh

حشره ی بیماری ماکیان

6

چک و چیل

Chack o chil

لب و دهان

7

چنگ

Cheng

نوک

8

دوری

doury

شبیه به بشقاب

9

لت

Let

نصف

10

لته پهلو

Leteh pahloo

سرماخوردگی

11

تومون

Toomoon

شلوار

12

شمه

Shemeh

رفتن ماکیان به لانه

13

کله

Ckoleh

لانه ماکیان

14

دی مارو

Dey maroo

نوعی مارمولک

15

نسار

Nesar

زمین آفتابگیر صبح

16

برافتو

Baraftou

زمین آفتابگیر بعد از ظهر

17

مارز

Marz

مخالف تعریف کردن

 

عکس برم شاه رضایی

اینم یه عکس از بَرم شاه رضایی در باغ روغونه است




شما میتوانید عکس را در اندازه ی واقعی در ادامه مطلب دانلود کنید.

ادامه مطلب ...

واژه نامه شماره ۵

ردیف

واژه

تلفظ

معنی

1

مقراز

Meghraz

قیچی

2

مل جر

Mol jer

کشیدن لباس در دعوا

3

دایاق

Dayagh

تکیه دادن تفنگ

4

تر خوردن

Tor khordan

غلطیدن به پایین

5

کلفرده

Kalferde

حرف نامربوط

6

کو نشستن

Kou neshastan

خیز برداشتن

7

جوغن

Jooghan

وسیله ای برای کوبیدن

8

الوک

Alook

بادام کوهی

9

ارخلق

Arkhologh

جلیقه

10

تندار

Tandar

کارخانه قالی دستی

11

چله

Choleh

جای آتش

12

لچک

Lachak

روسری، چارقد

13

روسری

Rooseri

چارقد

14

ددمو

Dodomoo

دختر عمو

15

کرکیت

Karkit

وسیله بافتن قالی دستی

16

بر زدن

Bor zadan

رد شدن

17

همروس

Homoroos

دو عروس در یک خانواده

 

واژه نامه شماره 4

ردیف

واژه

تلفظ

معنی

1

عیش

Eysh

عروسی

2

گر

Ger

بهانه

3

چلکون

Chelkoon

سنگ دونی

4

تیپا

Tippa

راه دور

5

روزین

Roozin

روزی ، رزق

6

چیلته *

Chilteh

چوب کوچک

7

چولوسک

Chooloosk

چوب آتشین

8

گندله

Gondeleh

بزرگ

9

هردلی

Hordili

هیچی نفهم

10

شرطین

Shartin

کاسه

11

لیهشور

Layahshoor

کار خراب کن

12

لوکه

Lookeh

جیغ

13

کوپ

koop

جمع شده

 

 

*البته چوب دراندازه های مختلف اسامی مختلف دارد :

از کوچک به بزرگ :  چیلته > جرگه > چوغ > کله چوغ > کنده

یه نقشه دیگه از بهجان

سلام این نقشه از بهجان که فکر کنم به خاطر تعاملی بودن خیلی از قبلی بهتره!

در ضمن خیابان اصلی و حسینیه سیدالشهداء رو هم خودم به نقشه اضافه کردم که انشاءالله بعدا یه نقشه درست و حسابی درست می کنم و می تونید توی همین مطلب ببینیدش...


مکانهای ذخیره شده من را در یک نقشه بزرگتر ببینید