بهجان از نگاه من ...

بهجان تنها یک روستا نیست، بلکه وطنی ترک ناشدنی است.بهجان دوستت دارم

بهجان از نگاه من ...

بهجان تنها یک روستا نیست، بلکه وطنی ترک ناشدنی است.بهجان دوستت دارم

یه مطلب جالب در مورد بهجان در wikipedia

این مطلب رو مرحوم کوروش زارعی بهجانی توی ویکی پدیا ثبت کردند. انشاءالله برای شادی روحش همه یه فاتحه بفرستید.

آقای زارعی آدم خیلی بزرگ منشی بود. اگه خدا بخواد در آینده درمورد ایشون مطلبی رو توی وبلاگ قرار خواهیم داد. بیشتر از این معطلتون نمی گذارم. به ادامه مطلب برید...


روستای بهجان از توابع بخش سیمکان شهرستان جهرم، روستایی است که در ۸۵ کیلومتری شهرستان جهرم و ۳۵ کیلومتری میمند فارس قرار داشته و از مرکز استان تا شیراز (از طریق راه ارتباطی میمند فارس) کمتر از ۱۲۰ کیلومتر است.

طول جغرافیایی ۹۹/۵۲
عرض جغرافیایی ۸۱/۲۸
ارتفاع از سطح دریا ۱۲۷۱ متر

مردم روستا فارسی‌زبان و شیعه هستند و با گویش بسیار نزدیک به گویش شیرازی صحبت می‌نمایند.
ویژگی‌ها

قدمت روستا به بیش از ۱۵۰۰ سال می‌رسد. با وجود کوهستانی بودن اما آب و هوایی بسیار معتدل دارد و به همین خاطر انواع درختان و گیاهان و محصولات و میوه‌های گرمسیری و سردسیری از خرما و موز گرفته تا برنج و چای و انگور از خاک آن به عمل می‌آید. آب آن از بهترین آب‌های آشامیدنی استان است و باعث تغذیه آب آشامیدنی بخش پشت پر سیمکان نیز شده‌است. چشمه‌ساری معروف به نام «باغ شهرجن» دارد.

عمدهٔ محصول تولیدی بهجان، انار، بَنه (پسته وحشی)، اَلوک (بادام کوهی)، انواع و اقسام گیاهان دارویی و... است. مغز بنه و مغز الوک که فرآوردن آنها، حرفه و شغلی پردرآمد جهت زنان روستا فراهم نموده‌است. از آنجا که این محصولات، نقش درآمدزایی خوبی برای مردم دارد، به این محصولات تولیدی معروف منطقه(مغز بنه و مغز الوک که هر دو نیز دارای رنگ قهوه‌ای هستند) لقب «طلای قهوه‌ای» داده‌اند.

بیست اسفند تا اواخر اردیبهشت هوای منطقه بهاری است. از جملهٔ این مناطق دیدنی می‌توان به تنگهٔ «باغ شهرجن»، «آب سوراخ»، «آسیاب میرزاعلی»، «آسیاب سیدمحمود»، «کوره گچ پزی باغ شهرجن»، «سنگ لعنتی»، «باغات و کومه‌های کوه سور»، «چاه نفت کوه سور»، «آب ریز تنگهٔ آبریز یا البرز»، «شیخ ابوسلیمان»، «سید معلم»، «طرح سنگفرش خیابان و کوچه‌ها»، «بافت خانه‌ها و محلات روستا» و... اشاره نمود.


دوستان برای دیدن اصل مطلب توی سایت ویکی پدیا می تونید به لینک زیر مراجعه کنید:

http://fa.wikipedia.org/wiki/بهجان


البته آقای زارعی بهجانی یه سایت هم در رابطه با روستای بهجان دارند که سایت ایشون رو می تونید در این آدرس ببینید:

http://www.behjani.com/


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد